Homemade ketchup

Deze zomer heb ik me gewaagd aan het maken van ketchup. Niet dat we dat enorm veel eten maar als we dat dan willen, liever heel lekkere.

Vorige zomer werden we overrompeld door tomaten van de buurman (in Frankrijk) die ik droogde in de oven. Dit jaar kocht ik ze op de marktjes in Frankrijk, omdat die er even heerlijk uitzagen.

En ik kreeg van mijn achternicht enkele receptjes die ik toch moest proberen. Hier is er alvast eentje van:

Wat heb je nodig:

  • 1,5dl azijn
  • 1kg rijpe tomaten
  • 1 rode zoete paprika
  • 250g ajuin
  • 150g suiker, maar dit mag zeker minder, we vonden het te zoet
  • 1 teentje look
  • mespunt paprikapoeder
  • peper en zout

Snij de tomaten in grove stukken en ontdoe ze van de blubber. Schil de paprika en verwijder de zaden en snij in stukken.

Breng de azijn met de suiker ongeveer 2min aan de kook. Voeg de tomaat, paprika, ui en kruiden toe. Laat 30min sudderen zonder deksel.

Haal alles door de passe-vite en kook in tot gewenste dikte. Daarna doe je alles in gesteriliseerde bokalen.

Plaats een reactie