Tagliatelle met tonijn, pistachenoten en citroen

Warmer weer gaat goed samen met frisse zomerse pasta’s! Ik heb wel hier en daar iets anders gedaan dan het recept voorschreef, de citroenparten verving ik door citroenzeste en ik gebruikte ook veel minder citroensap. Ik vind zeste gewoon lekkerder en verfijnder van smaak dan stukjes citroen.

Wat heb je nodig voor 4 personen:

  • 500g tagliatelle
  • 80g pistachenoten, gepeld en ongezouten
  • 2 citroenen – hier nam ik er dus maar 1
  • 1 bosje dragon
  • 1 teentje look – ik gebruik “luie look”
  • 160g albacoretonijn – ik neem altijd de witte tonijn in eigen nat van de delhaize
  • zout en peper
  • 6el olijfolie

Kook de tagliatelle volgens aanwijzigingen in ruim water met zout gaar. Ik nam verse pasta en vermits ik die nog wel warm wou opdienen, kookte ik de pasta helemaal op het einde.

Dus begon ik eerst met het grof hakken van de pistachenoten. Roosterde ze in een droge pan totdat ze goudbruin worden. Laat op een bord afkoelen en knapperig worden.

Was 1 citroen met heet water en wrijf droog. Volgens het recept moet je die in dunne plakjes snijden en dan in stukjes. Maar dat deed ik dus niet, ik gebruikte enkel de zeste en sap van maar 1/2de citroen. De citroen moet aanwezig zijn maar niet overheersen.

Was de dragon, schud droog en pluk de blaadjes. Pel de knoflook en pers fijn. Laat de tonijn uitlekken.

Meng in een grote kom de pasta met de tonijn, citroenzeste (of stukjes citroen), dragon, pistache en de look. Breng op smaak met olijfolie, ctroensap, peper en zout. Serveer met parmigiano.

 

Bron: Foodies – mei 2016 – pagina 57

Geef een reactie

