Zoete aardappel – wortelsoep

De geur die vrijkomt van zodra je de kruiden aanstooft is geweldig! Exotisch, fris en spicy tegelijk. Voor mij is deze soep alvast een topper, alleen al door de heerlijke geur.

Ik halveerde de aangegeven ingrediënten omdat ik bijna altijd alleen soep eet. Ik ben echt zot van soep, zoals mijn grootvader, die genoot altijd “mega hard slurpend” van zijn soep. Dat beeld zal ik altijd van hem hebben en dan krijg ik spontaan een zalige lach op mijn gezicht. 

Voor 4 personen:

  • 2el druivenpitolie
  • 1 grote ui, fijngesneden
  • 4 tenen look, geperst
  • 1el geraspte gemberwortel
  • 2 blaadjes jeruk purut, fijngesneden (limoenblad, maar dat had ik niet)
  • 1 stengel citroengras, het witte deel, fijngesneden
  • 3el rode curry pasta
  • +-650g zoete aardappel, geschild, in blokjes
  • +-500g wortels, in stukjes
  • 1l kippen bouillon
  • 270ml kokosmelk
  • 1el vissaus
  • 1/2tl donkerbruine basterdsuiker

Verhit de olie in een pot en bak er de ui al omscheppend 3min in. Voeg de look, gember, limoenblaadjes en het citroengras toe en bak al omscheppend een 2-tal minuten tot de aroma’s vrijkomen.

Voeg de curry pasta toe en bak totdat de aroma’s vrijkomen. Voeg de zoete aardappels en wortels toe, schep om, schenk de bouillon erbij en breng aan de kook. Draai het vuur laag en kook ze in +-30min zachtjes gaar. Pureer de soep.

Voeg de kokosmelk, vissaus, suiker en limoensap toe aan de soep. Laat ze nog 2-3min doorkoken en breng op smaak met peper en zout. Serveer de soep met wat chilipeper, kokosvlokken en een beetje koriander.

Ik ben er zeker van dat het in de smaak zal vallen.
image

Bron: Delicious maart 2016 – pagina 64

Geef een reactie

