Geroosterde pompoenpitten

We maakten twee leuke pompoengezichtjes en omdat ik de pitten niet weg wou doen ging ik op zoek naar een recept om ze te roosteren. Het belangrijkste is dat je de pitten goed kuist en dat je bij de oven blijft als je ze roostert! Ik spreek uit ondervinding. De eerste batch was verbrand.

Wat heb je allemaal nog:

  • Pitten van twee pompoenen
  • 1el Lawry’s kruidenzout*
  • 1/2el olijfolie
  • Beetje zout

Het is eigenlijk super simpel. Eerst kuis je de pitten grondig met water en verwijder alle resten pompoenvezels. Laat ze gedurende 1 nacht weken in een kom water in de frigo. De volgende dag giet je het water weg. Doe de pitten in een pot met water en zout en kook ze gedurende 10min.  Giet ze af, doe ze terug in de kookpot en meng met 1el olijfolie.

Verwarm de oven al voor op 180°C.

Leg bakpapier op een bakplaat en verdeel ze over de bakplaat. Bestrooi ze met Lawry’s zout. Ik wist helemaal niet wat Lawry’s zout was, dus zocht ik het recept op.

*Wat heb je nodig om Lawry’s kruidenzout te maken:

  • 1el selderijzout of lookzout
  • 1el zout
  • 1/2tl paprika, ik naam hiervoor het gerookt paprika omdat ik dat veel lekkerder vind
  • 1/4tl kurkuma
  • 1/4tl uipoeder

Volgens het recept moest ik ze gedurende 40min roosteren in de oven en elke 10min door elkaar te mengen. Maar dat gaf bij mij  een verbrande hoop pitten. De tweede keer heb ik ze maar 2 keer 10min geroosterd en ze wat laten afkoelen in de oven. Ze waren perfect! Een ideale en gezonde snack.

Eén reactie

  1. Pingback: Pompoen soep | Bouchie's

Geef een reactie

