Kleuter rugzakje

Ik was al geruime tijd op zoek naar een leuk rugzakje voor de allerkleinste maar vond niet direct mijn ding. En zo besloot ik om zelf aan de slag te gaan.

Ik nam haar oude rugzak en maakte zo mijn eigen patroon. Ik deed er rondom 2cm bij zodat die wat groter is. Aan de binnenkant van de voeringstog streek ik vliesline H630 om het wat dikker te maken.
Ik begon met het grote zak aan de voorkant. Om makkelijk met de paspel te kunnen werken heb ik deze vastgeplakt met pritt op de toile cirée. Je kan hier geen naalden gebruiken want dan heb je elke keer gaatjes. Leg de goede kanten op elkaar met de paspel ertussen en stik vast. Draai om en leg op voorpand van de rugzak. Hier stikte ik het voorzakje ineens vast aan de zijkanten zodat die niet meer kon ontsnappen! Stik paspel helemaal rond het voorpand.

Daarna kwam de ritssluiting aan beurt. Leg de rits op het voorpand van de bovenkant, leg er de voering op en hou deze vast met wasspelden. Stik vast. Doe hetzelfde voor de andere kant van de rits. Eens deze erop zat kon ik ook pas de breedte meten van het rugzakje en knipte toen het onderste deel van het zijpand. Dit deel gaat helemaal van de rits, onderaan de rugzak tot aan de andere kan van de rits. Hou een beetje marge zodat je op het einde de naden dichter kan stikken. Deze band moet helemaal rondom passen, dus meet goed na met de lintmeter rond het voorpand.

Dan begon ik aan de banden op de rug. Op de foto kan je zien hoe ik deze gelegd heb. Stik deze vast en stik daarna paspel rondom.

En dan is het tijd om alle stukken aan elkaar te stikken. Ik stikte eerst de buitenkant helemaal vast, dus de toile cirée kant, draaide daarna alles binnenste buiten en begon aan de voering. Hier liet ik een gat aan 1 onderkant om zo alles weer goed te draaien. Stik het daarna dicht.

Het is nogal een snelle en niet super gedetailleerde uitleg maar als je op internet rondzoekt vind je zeker een beter uitleg. En zo kon de kleine meid na de vakantie met een nieuwe rugzak naar school!

Toile cirée, tassenband en clips: Hexagoon – Leuven
Voering: Pauli – Leuven
Rits: Veritas
Paspel: Stoffenkamer

Geef een reactie

