Kiprollade op z’n Jeroens

Ik krijg geregeld de Nina’s van mijn lieve buurvrouw en in die van 2 november stond een stukje recept dat ik wel eens wou proberen: kiprollade. Dat ziet er altijd zo mooi uit, op de foto in het tijdschrift toch!

De ingrediënten zijn voor 4 personen:

  • 5 kippenborsten
  • een takje salie
  • 1/2dl room
  • 1 ei
  • peper en zout

Voor de vulling, snij 1 kippenborst in stukjes en doe in de blender. Voeg het ei toe en mix fijn. Pluk de blaadjes salie en snij ze fijn. Doe de kruiden in de blender. Kruid het mengsel met peper en zout en schenk er de koude room bij, mix alles nog enkele seconden.

Voor de rolladen, snij elke kipfilet open tot een soort envelop (dus niet volledig doorsnijden). Plooi het lapje vlees open, zodat de filet nu een dubbel zo groot oppervlak heeft. Leg het vlees tussen twee vellen plastiek folie en stamp het met een vleesstamper of de bodem van een kookpot tot een gelijkmatige dunne lap. Dat is het stuk waar ik me wel eens laat gaan, zo geweldig met een pot op vlees slagen! Wel opletten dat je ze niet tot moes slaagt!
Schep bovenop elk kippenlapje een paar lepeltjes van de vulling.
Rol de vuling in het vlees en plooi de zijkantjes van het kippenlapje naar binnen. Rol de gevulde kipfilet in een vel folie en span dit strak aan, tot je een dikke worst krijgt. Zorg ervoor dat elke rollade compact en waterdicht is.
En aan dit gedeelte zal ik nog even moeten werken, strak was het, zelfs dubbel in folie gedaan maar toch is er water in gekomen.
Ik heb de rollades in de stoomoven laten garen op 70°C 30min. Je kan dit ook doen in een kookpot met water.
Om af te werken bak je de rollades nog even op in de pan zodat ze een mooi goudbruin korstje hebben.

’t Was lekker maar de vulling mocht gerust pittiger zijn.
image

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

