Gentse waterzooi

Ik had dit ongeveer 7 jaar geleden eens gegeten bij vrienden. En het was zo heerlijk klaargemaakt dat ik het nooit heb durven maken omdat ik schrik had dat het nooit even lekker zou zijn. Maar deze maand stond er dus een recept voor Gentse waterzooi in de Foodies op pagina 105. En omdat ik alles in huis had om het te maken ging ik aan de slag. Het is wel even wat werk maar ooooh zo de moeite! Iedereen vind het heerlijk.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 bio kip
  • 1 ui
  • 500g wortels
  • 1 stengel bleekselder
  • 2 preien
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 kruidnagels
  • nootmuskaat
  • 500g aardappels (ik heb maar 3 aardappels genomen)
  • 125g vermicelli
  • 150ml slagroom
  • 1 bosje bieslook
  • zout en peper

Dep eventueel de kip droog. Pel de ui en halveer. Maak de helft van de wortels, selder en prei schoon en hak grof. Voeg met de ui, laurierblaadjesn kruidnagels en snuifje nootmuskaat toe aan een grote pan. Voeg de kip toe. Schenk zoveel water in de pan zodat de kip onderstaat. Breng aan de kook en kook ca. 1 uur 15 min verder. Schep tussendoor het overtollige schuim af.

Maak de overige groenten schoon en snij in fijne plakjes (incl aardappels). Neem de kip uit de bouillon. Schenk de bouillon door een zeff en meet ca 2liter af. Kook de fijngesneden groenten hierin ca. 20min. Voeg de vermicelli ca. 4min voor het einde van de kooktijd toe.

Trek het kippenvlees los van de huid en botten en snij in kleine stukken. Voeg het vlees en de slagroom toe aan de bouillon en verwarm mee. Breng de soep op smaak met peper en zout en bestrooi met bieslook.

Ik heb er geen bieslook bijgedaan maar fijngesneden peterselie en dat was heel lekker!

Gentse waterzooi

 

 

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

