Broodjes bakken

Mijn nieuwe uitdaging: bakken, brood wel te verstaan. Ik bak al jaren mijn eigen brood maar niet in zo’n machien waar je alles tegelijk indoet en het machien bakt je brood, opgesloten zodat het niet kan ademen. Nee, nog zoals de echten, kneden met de hand, laten rijzen en bakken in de oven. Ook daar heb ik een boek over. Verwonderlijk hé.

Ik sprak meneer Google aan en vroeg hem om maalderijen in Vlaams Brabant. Tussen de hele lijst viel mijn oog op De Kloostermolen, omdat het dichtbij is, ambachtelijk en charmant. Dus ging ik op pad, richting Haacht. Geen idee wat me te wachten stond.
Zodra ik de deur open deed van Het Bloemwinkeltje was ik verkocht! Het is allemaal zo mooi gepresenteerd, in witte zakken, ordelijk in rekken gaande van 1kg tot 25kg. De keuze is overweldigend. Echt iedereen vindt er iets, gaande van bio, glutenvrij, wit, bruin, gist, mout tot specifieke mengelingen. En je kan zakjes van 1kg kopen, ideaal om hun producten te leren kennen. Ik ging naar huis met 4 soorten: pistolekesbloem, tarwebloem, haachts witje en 14 granen. En geloof me, ik wou veel meer meenemen…

En omdat het weekend is ging ik direct aan de slag met de pistolekes. Eerst gewone pistolekes, de volgende keer ga ik experimenteren met zaadjes en eiwit. Want ik eet ook al eens graag een tijgertje!
image

image

Geef een reactie

