Receptje 52: Peretaartjes

52 heb ik er gemaakt! Geen peretaartjes, nee, maar wel 52 recepten dit jaar! Mijn voornemen voor dit jaar was elke week een receptje koken uit één van mijn vele kookboeken en – tijdschriften. Een jaar bestaat uit 52 weken, dus evenveel receptjes.
En nu zullen jullie denken, oooh nee, ze stopt ermee? Nee hoor, ik vind het heerlijk. Ik ga blijven koken uit mijn boeken en de receptjes neerpennen op deze blog. Want tja, ik heb er toch weer enkele bijgekocht dit jaar en er staan er nog enkelen op het verlanglijstje…

Dit peretaartje is gemaakt met echte Leuvense peertjes! Ik probeerde ze uit en serveerde ze op het feestje van onze dochter. En ze waren in een mum van tijd verdwenen, weg, allemaal op. Iedereen vond ze heerlijk!

Het receptje heb ik uit het kookboekje met de titel “taarten, van zoet tot hartig” (ISBN13: 978-90-5897-555-3). Je vindt het op pagina114: amandeltaartjes met peer.

Voor 18 stuks:

  • 2 porties zanddeeg
  • 100g zachte boter
  • 100g en 1el witte basterdsuiker
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 100g gemalen amandelen
  • 3 rijpe peren

Verwarm de oven voor op 180°C. Rol het deeg uit tot een dunne lap, prik er wat gaatjes in met een vork en snijd er 18 ronde plakken met een doorsnede van 6cm uit. Leg ze met de gaatjes naar beneden in de ingevette vormpjes en zet die 30min in de koelkast. Bak de taartbodempjes blind.

Maak ondertussen de amandelroom. Schep het amandelpoeder in de kom van een keukemachine en meng er eerst de in blokjes gesneden boter en daarna de suiker door. Schep het mengsel in een kom en roer geleidelijk aan de losgeklopte eieren door. Bewaar de amandelroom in de koelkast.

Schil de peren en snij ze in blokjes, niet te klein. Verdeel de amandelroom over de vormpjes, verdeel daarover de stukken peer en bestrooi ze met de eetlepel basterdsuiker. Schuif de taartjes 15min in de hete oven en laat ze afkoelen voor het serveren.

shot_1379248748650

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

