20 minuten rokjes

Mhhhhh, 20 minuten rokjes…. Awel ja, een rokje dat je in 20 minuten in elkaar steekt, echt waar.

Ik kocht ze vroeger voor teveel geld omdat ze zo comfi zijn. En nu maak ik ze zelf voor nog geen 20€, afhankelijk van de prijs van de gebruikte tricot. Soit, we moeten het warm water niet opnieuw uitvinden maar een woordje uitleg is altijd welkom.

Ik ben nogal groot dus neem ik +- 1 meter stof (breedte 150), dan komt de rok tot aan mijn knieën. Als je een langere rok wil neem je gewoon meer stof.
Ik knip een lap stof van +- 82cm breed. Dus eigenlijk meet je 41cm vanaf de stofvouw en knip over de volledige lengte of tot de lengte die je wil. Overlock de zijkanten aan elkaar, goede kanten op elkaar. Daarna vouw je de stof zo dat je een korte rok krijgt met dubbele stof waarbij de beide zijnaden mooi tegen elkaar liggen (zie foto hieronder met de twee lappen gele stof). Je overlockt de bovenkant (dat maakt het werken daarna iets makkelijker).

Dan snij je de bovenkant voor je rok. Ik neem +- 10cm minder voor de breedte, dus +-35cm vanaf de stofvouw. Hier overlock je weeral zoals bij de onderkant. Of om het nog makkelijker uit te leggen, doe zoals je boordstof zou aan elkaar stikken, maar dan enorm lang voor de onderkant en normaal voor de bovenkant.

Dan moet je het bovenstuk vastmaken aan het onderstuk van de rok. Speld vast op 4 punten goede kant tegen goede kant en zorg ervoor dat de zijnaden van boven- en onderstuk overeenkomen. Overlock het bovenstuk vast aan het onderstuk.

Voila, makkelijker kan het niet zijn. Nu heb ik eindelijk enkele leuke makkelijke rokken die ik wel ga dragen!

shot_1371727759468 4puten shot_1371729916558 shot_1371728331147

De gele stof vond ik bij Habiba en de turquoise ooit eens op het Stoffenspectakel lang geleden.

Eén reactie

  1. Lijkt me inderdaad gemakkelijk, heb ik het figuur ni voor 🙂 het gele is een leuk stofje en kleur

Geef een reactie

