Zalm met bosui en muntcouscous

Vrijdag, visdag! Haha, alsof we ons daaraan houden. Vis is gewoon lekker, elke dag lekker…. En omdat mijn ouders aan zee zaten, heb ik ze langs de vismijn gestuurd voor een stuk zalm. Dan kon ik dit receptje uit Delicious van april 2013 proberen. Kan je vinden op pagina 72.

Voor 4 personen heb je nodig:

  • 200g couscous
  • 60ml olijfolie
  • 1 ingemaakte citroen, schil fijngehakt
  • 150g magere joghurt. Ik koos eigenlijk voor griekse joghurt omdat ik die lekkerder vind.
  • 600g verse zalmfilet
  • 2el citroensap
  • 2el vers gehakte muntblaadjes
  • 2el gehakte bladpeterselie + enkele blaadjes voor garnering
  • 2el gehakte dille
  • 2el gehakte bieslook
  • 2 bosuitjes, in dunne ringetjes
  • 2el gepelde pistachenoten, grof gehakt

De kruiden die komen allemaal uit mijn eigen tuintje, het Belgische tuintje 😉
Meng de couscous met 350ml kokend water en 2tl olijfolie en breng op smaak met zout en peper. Dek af en laat 15 minuten staan. Meng de ingemaakte citroenschil met de joghurt en zet apart.
Verhit 2tl olijfolie in een grote pan op middelhoog vuur. Bestrooi de vis met zout en peper en bak de filets met de velkant onder 5 min. Keer ze en bak nog 30sec. Schep de vis uit de pan en laat een beetje afkoelen. Verwijder het vel en trek de vis in stukken.
Klop het citroensap en de rest van de olie tot een dressing. Roer de couscous luchtig door met een vork en schep de kruiden en bosui erdoor. Verdeel over 4 borden en schep de vis, dressing, pistachenoot, joghurt en peterselieblaadjes erop.
Smakelijk.
image

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

