Rijstpap uit grootmoeders tijd

Rijstpap… Dat is pure nostalgie voor mij. Mijn oma kon dat echt overheerlijk maken, zo lekker dat de pot altijd leeg was. Haar recept heb ik nooit kunnen bemachtigen en heb er al verschillende uitgeprobeerd maar die konden er niet aan tippen. Ofwel heeft het echt met nostalgie te maken en zal er nooit zo’n lekkere rijstpap bestaan als die van mijn oma.
Nu dat dacht ik toch, tot ik eens bij onze buurvrouw een potje rijstpap kreeg! Ik kon mijn ogen niet geloven, dat was het, de smaak van vroeger! Bleek die gemaakt door een vriend van hun en enkele weken later viel het receptje in mijn mailbox!
Aan de slag ermee.

Voor 4 personen

  • 1lt volle melk
  • 1 tas dessertrijst of 200gr
  • 1 potje saffraan
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 à 5 el gewone witte suiker

Bereiding:

  • bevochtig de binnenkant van de kookpot
  • doe de melk in de kookpot en breng aan de kook
  • als de melk kookt, snel van het vuur halen en de rijst en saffraan toeoegen – goed omroeren
  • 25 à 30 minuten laten sudderen op een zacht vuurtje – regelmatig omroeren – tot de rijst smeuïg is
  • de laatste 5 minuten bijna constant omroeren
  • de rijst pap van het vuur halen en de suikers toevoegen. Goed mengen.
  • terug een 2-tal minuten op een zacht vuurtje laten zwellen en constant blijven roeren
  • de rijstpap in één of meerdere kommetjes doen en laten afkoelen
  • opdienen met bruine suiker

Heerlijk toch.
image

In Denemarken heb ik ook heerlijke rijstpap gegeten, en die noemen ze “rise alaman” (weet niet of het juist geschreven is, ik kan geen Deens…). Daar doen ze dan geen saffraan in de rijstpap, laten hem afkoelen en doen er dan opgeklopt slagroom en fijngehakte amandelnoten tussen. En dit dienen ze op met een warme kersensaus. Ook superlekker. Maar dat maak ik een volgende keer.

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

