Tweede versie “crème brulée met lavendel”

Een tweede poging, de eerste versie was te korrelig. Ik ben me dus gaan verdiepen in het maken van de beste crème brûlée… En ik heb dus het boek van SOS Piet 365 maar in de hand genomen (ISBN 978-94-014-0223-1) pagina 117, en las al snel wat er in de vorige versie fout gegaan is. Dus, wat hebben we vandaag geleerd….. Crème brûlée maak je in drie dagen en het beslag mag niet koken. Dat boek van Piet is eigenlijk het kookboek van de boerinnenbond in een schoone versie, allee volgens mij dan toch. En de tips en uitleg zijn eigenlijk wel duidelijk.
Mijn schoonnicht (of hoe noem je de vrouw van je kozze?), die had het ooit al eens gemaakt met me in Frankrijk en daar lieten we het beslag ook de hele nacht in de koelkast staan. Bij SOS Piet is dat ook zo.

Voor 4 personen:

  • 6 eierdooiers
  • 75gr suiker
  • 0,5l melk
  • 0,5l room
  • 1 vanillestokje
  • cassonade

Klop de dooiers op met de suiker. Klop lang genoeg met de mixer tot de eierdooiers lichtgeel zien. Kook ondertussen de melk op met de room en vanillestokje. Hier doe ik er dan de lavendel bij.
Giet het kokende mengsel over de geklopte eierdooiers. Roer snel zodat het eigeel niet te heet wordt en gaat schiften. Laat afkoelen in ijswater.
Dan heb ik het beslag de hele nacht in de koelkast gezet.
De volgende dag heb ik het beslag verdeeld over de kommetjes. Giet het door een vergiet zodat je geen lavendelbloemen in je crème brûlée hebt zitten.
Plaats de potjes op een schotel in de oven en giet voorzichtig water in de ovenschotel zodat je een bain-marie krijgt.
Bak 45 minuten in een voorverwarmde oven van 140°C. Het beslag mag nooit koken, anders wordt ze korrelig.

Awel Piet heeft dat mooi uitgelegd maar ’t is me niet gelukt! Nu is mijn crème loperig! Dus ja, jullie vermoeden het al, er komt een versie 3.
image

Eén reactie

  1. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

