Gevulde koolrolletjes in tomatensaus

Ik had me zo ooit eens voorgenomen om elke week iets uit één van mijn mega collectie kookboeken te koken… Tot nu toe is die ene keer per week maar magertjes uitgevallen. Tijd om me eens grondig te herpakken.
Vandaag dus ites uit het kookboek “Koken met stoom”, want ja wij hebben een stoomoven die ik veel te weinig gebruik. Zonde…
Voor wie het boek heeft, ga naar pagina 172, wie het graag wil aanschaffen of eens doorbladeren, hier het ISBN 978-90-8724-103-2 van Caplan.
Wat hebben we nodig:

  • 8 grote savooie bladeren
  • 500gr gehakt
  • 1ui, gesnipperd
  • 2 kleine worteltjes, fijngesneden
  • 75gr gestoomde rijst
  • 2el rozijnen, ik snij die ook fijn
  • zout en peper, en ik doe er nog look en cajuin kruiden bij

Was de bladeren en stoom ze +-5 min op 100°C. Meng ondertussen het gehakt met ui, wortel, rozijnen, kruiden, peper en zout. Verdeel dit mengsel in de bladeren. Leg op elk koolblad een portie, vouw de korte kanten naar binnen en de lange kanten over elkaar. Leg de rolletjes met de naden naar onder in de gaatjesschaal met de dichte eronder en stoom ze 25-30 min op 100°C.
Roer ondertussen 400gr gepelde tomaten, 1 groentebouillonblokje, 1el basterdsuiker en wat kruidnagel in een kookpan. Laat dit 20min zachtjes koken.
Serveer de rolletjes met de saus en eventueel met nog andere groentjes of rijst.
Smakelijk.
image

image

image

  1. Marc Leribaux

    Amaai dat was lekker. Groetjes i

  2. Pingback: New Orleans coleslaw | Bouchie's

  3. Pingback: Mijn voornemen van het afgelopen jaar, anno 2013… | Bouchie's

Geef een reactie

