Jamie Oliver’s chocolade taart

Vandaag komt er voornaam bezoek!
Mijn peteke komt voor de eerste keer. Op 9 september is hij aangekomen in Belgie en normaal gezien gingen wij hem opwachten mocht het niet zijn dat ik op spoed zat met mijn dochter…. Dus hij is toch aangekomen en fijn verwelkomd, dat heb ik gemist. Maar vandaag niet, vandaag zal ik er zijn. Dus moet ik er patent uitzien, schrobben, wassen, poetsen…. Het moet er hier allemaal piekfijn uitzien. Haha, niet echt maar het klinkt zo goed.
Bakken, dat ga ik wel doen vandaag. Een super lekkere zware chocolade taart van Jamie Oliver. Ik heb het al enkele keren gemaakt en het blijft een topper. Vandaag ga’k hem maken zonder bodem, dan lijken het brownies en ik serveer het met creme anglaise. De geur is ongelofelijk als je dat uit de oven haalt, spijtig dat je dat hier niet kan opgeuren, of hoe moet ik dat zeggen?
image
image
image

Voor degenen die Jamie Oliver, The naked chef hebben, het recept staat op pagina 218.
Voor alle anderen, hier komt het:

1 taartbodem van 25cm , maar die gebruik ik niet
150gr biter
150gr chocolade van de beste kwaliteit
8 el cacaopoeder, gezeefd
snufje zout
4 eieren
200gr fijne tafelsuiker
3 el golden syrup
3 middelgrote volle eetlepels zure rome of creme fraiche

Doe de boter, de chocolade, de cacaopoeder en het zout in een kom au bain marie. Roer zo nu en dan tot alles gesmolten en goed gemengd is. Klop in een andere kom de eieren en de suiker tot het mengsel licht van kleur en romig is. Voeg er de golden syrup en de zure room of creme fraiche aan toe. Roer het chocolademengsel door het eimengsel en schraap daarbij zorgvuldig alle chocolade met een spatel uit de kom. Giet dit mengsel in de taartbodem, of in een kom met bakpapier. Bak de taart 40-45 min in een 150°c voorverwarmde oven. In die tijd vormt zich een prachtige korst aan de bovenkant. Neem de taart voorzichtig uit de oven en laat hem ten minste 45 min afkoelen. In die tijd zal de korst barsten en de vulling iets krimpen.

Eén reactie

  1. Hmmmm, zooooo lekker dat dat was!! Mag gerust vast dessertje worden voor je petekindje 🙂

Geef een reactie

